Wednesday, May 9, 2007

1- ! عجبى

مساء الفل يا رداله
.
الكل ملاحظ طبعا ان الامتحانات قربت قوى و محدش
فاضى يعمل اى حاجه و ابتدينا بقى شغل الغرف المغلقه
و الكل واقف على رجل
.
عموما انا كمان يعنى مش واقع من قعر القله ولا لامؤاخذه
لقيط , بس مش هيبقى فيا دماغ اكتب حاجه و اظن محدش
هيبقى فيه دماغ يقرا اصلا
.
فهسيبك من هنا للأجازه مع صلاح جاهين
.
.
.
ضريح رخام فيه السعيد اندفن
و حفره فيها الشريد من غير كفن
مريت عليهم قلت ياللعجب
لاتنين ريحتهم لها نفس العفن
! عجبى
.
اقلع غماك يا تور و ارفض تلف
إكسر تروس الساقيه و اشتم و تف
قال: بس خطوه كمان .. وخطوه كمان
يا اوصل نهايه السكه , يا البير يجف
! عجبى
.
سهير ليالى و ياما لفيت و طفت
و ف ليله راجع فى الضلام قمت شفت
الخوف ... كأنه كلب سد الطريق
و كنت عاوز اقتله ... بس خفت
! عجبى
.
ماحد فى الدنيا واخد جزاته
ولا حد بيفكر غير فى لذاذاته
ما تعرفيش يا حبيبتى .. انا و انتى مين ؟
انتى عروس النيل ... و انا النيل بذاته
! عجبى
.
ليه يا حبيبتى مابيننا دايما سفر
ده البعد ذنب كبير لا يغتفر
ليه يا حبيبتى ما بيننا دايما بحور
اعدى بحر .. الاقى غيره انحفر
! عجبى
.
في يوم صحيت شاعر براحة و صفا
الهم زال والحزن راح و اختفي
خدني العجب و سألت روحي سؤال
أنا مت ؟ , و لا وصلت للفلسفة
! عجبى
.
يا حزين يا قمقم تحت بحر الضياع
حزين أنا زيك وإيه مستطاع
الحزن ما بقالهوش جلال يا جدع
الحزن زي البرد , زى الصداع
! عجبى
.
من بين شقوق الشيش و شقشقت لك
مع شهقة العصافير و زقزقـــــــت لك
نهار جديد انا .. قوم نشوف نعمل ايه
قلت : يا ح تقتلنى يا ح اقتلك
! عجبى
.
إخطفني ياللي تحبني ع الحصان
الدنيا قالت يوم في ماضي الزمان
إخطفني ياللي تحبني ع الـــــفرس
الدنيا قالت ... قام خطفها الشيطان
! عجبى
.
أنا اللي بالأمر المحال اغتــــــــــــوي
شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
طلته ما طلتوش إيه انا يهمنى
ليه..ما دام بالنشوه قلبى ارتوى ؟
! عجبى

.
ايه رأيك ؟؟
اظن مش هتشوف دلع زى كده فى اى حته تانيه
عموما لسه الرباعيات كتيره و ان شاء الله هتعجبك
.
arrivedecci
arni
10/5/2007

1 commentat:

Anonymous said...

يا جامد يا مثقف
أحمد جمدى