Friday, December 5, 2008

تحت ظلال الزيزفونه

انا ذاكرتى حديديه

انا فاكر اول قصه ابويا اشتراها لي و انا عندى 5 سنين,كان حاطتهالى تحت كرسى
القديمه بتاعته , كانت قصه اسمها " للخلف سر " و كانت بتقول seat العربيه الـ

كان ياما كان
كان فى قطه كبيره كل يوم تضرب الفيران و تقطع لهم هدومهم و يروحوا معيطين
و فى يوم اجتمع الفيران علشان يشوفوا حل للقطه المفتريه دى , و قرروا انهم
هيهجموا عليها هجمه فار واحد , و اول ما شافوا القطه جايه عليهم
صاح الزعيم : الى الأمام سر
علشان يبدأ الهجوم على القطه , لكنه اكتشف ان الفيران هربت و قالت للخلف سر
والزعيم اتلسوع لوحده العلقه التمام

انا فاكر لما كنت بنزل من بيت جدى وانا عندى 7 سنين , اعدى الشارع و ادخل فى
مكان سورالأزبكيه المؤقت , كانت المحافظه نقلت اكشاك سور الازبكيه القديم و
حطته قدام بيت جدى علشان كانوا بيجددوا السور القديم

كان فى راجل كنت بشوفه قاعد دايما و فوقيه صوره جمال عبد الناصر , كنت بشترى
منه اعداد مجله ميكى , كان العدد من المجله بربع جنيه و عدد ميكى جيب بـ 75 قرش

انا فاكر يوم ما قريت خبر وفاه ليلى مراد فى ركن صغير من الصفحه الأولى من جورنال
الأخبار , و فاكر ساعتها سالت ابويا هوا ليلى مراد كانت لسه عايشه , هوا استغرب و
مسك الجورنال و قرأ الخبر

انا فاكر ساعه زلزال سنه 92 لما لقيت الارض بتتهز , كنت بتفرج على فيلم اجنبى
فى التليفزيون انا و ضياء , و فجأه لقيت التليفزيون بيتهز , رحت مسكته علشان ميقعش
و انا اصلا مكنتش طايل البوفيه اللى كان التليفزيون فوقه

انا فاكر لما كان عندى 7 سنين برضه مكتبه عم مدحت عمل فيها عرض القراءه للجميع
العرض كان عباره عن اننى ادفع له جنيه تأمين و ادفع بريزه لكل قصه اخدها , وبعد
ما اخلصها ارجعها و اخد واحده غيرها و ادفع له بريزه للقصه الجديده


computer فى تانيه اعدادى , اول واحد اتهمنى بالذكاء هو استاذ احمد مدرس الـ
و طلب مننا نرسم شكل سداسى منتظم paint كنا فى المعمل و كل واحد قاعد على الـ
منتظم , انا اول واحد خلصت المطلوب و عملته بطريقه هندسيه , إسقاطات و زوايا و
حركات
لما خلصت بلف علشان انادى عليه يشوف اللى انا عملته , لقيته واقف ورايا
و باصص على
الشاشه بتاعتى و عجبته جدا

انا فاكر اول صاحب فى اولى ابتدائى , و فاكر اول صاحب اتعرفت عليه فى اعدادى و
اول واحد اتعرفت عليه فى ثانوى و ازاى اتعرفت عليهم

انا فاكرازاى اتعرفت على صديقى الأنتيخ فى الكليه , كان طالب جديد اول مره اشوفه
بعد اسبوعين من بدايه الدراسه , كان شكله بؤس و حالته تصعب section فى الـ
عالإرهابى , جالى و هوا على وشه علامات القرف ودبان القاهره الكبرى عامل حفله
على وشه
و سألنى اذا كان ممكن اسلفه المحاضرات اللى فاتته, فببساطه رحت معاه
مكتب التصوير
, صورنا اللى هوا عايزه بعدها قاللى انه كان مخنوق من كل العيال
ماركه ابو جلمبو فى
الدفعه لأن محدش رضى يخليه يصور كشكوله غيرى

اكيد مشوفتش , ولا عمرك هتشوف ذاكره حديديه بالمنظر ده !ـ
دى post المشكله الوحيده بس , اننى مش فاكر انا كنت عايز اكتب ايه فى الـ
زيزفون ايه و النبى اللى كنت هتكلم عنه ؟
عيل شلل !!ـ


arni
5-12-2008

4 commentat:

Anonymous said...

welcome back ya bashmohands,nice one :)
reem

arni said...

ya salam ?!
merci gedan ya benty , de a2al 7aga 3andy 3ala fekra ;)

إسراء الطويل said...


دا كلووووو

كويس يا بشمهندس انك افتكرت بردو البلوج :D

عجبتني كتير التدوينة دي ،، في كل افتكارية من افتكاراتك افتكرت انا كمان افتكاراتي

وعمالة ادور عالزيزفون فين :D

صحيح هو الكائن الفضائي اللي في الاخر دا رسم حضرتك ولا الزيزفون ؟

arni said...

sosty Pasha

ربنا يكرمك , و يسترك و يطعمك ما يحرمك قادر يا كريم
الكائن الأمور ده صوره عاديه مش تصميمى ولا حاجه , مجرد
صوره معبره عن الوضع بس

بالنسبه للزيزفون , يمكن بس دى سخريه من روايه مصريه قديمه
ايام مرحله التمصير للروايات الأجنبيه , كان المترجمين و المعربين
ولا زالوا يفاجئونى بمفردات من عالم اخر , ولا كأننى من متحدثى
العربيه مثلا , فكنا من العالم الهايصه دى بس , مساء الفل