Friday, January 16, 2009

GYMawy

تنتابنى حاليا حاله , زى ما تقول كده خمول , زهق , قرف , تناحه , سهتنه , على غير العاده و الأسباب كتير , بعدى عن التصميم و بعدى عن الرياضه و الحركه بشكل عام لأنى قاعد الفتره دى فى البيت , اكبر مجهود بعمله هو طرقعه صوابعى , بجد مفتقد الجيم و التمرين حديده حديده و جهاز جهاز

الجيم ده ذكريات , يا سلااااااااااااام

فى الأول

كلنا فى مرحله ما كان همنا هو العضلات و القوه و الكلام ده , لكن قليل لما واحد يحاول و اقل اللى بيستمر فى الإهتمام بالموضوع , معظم الناس بتكبر دماغها , بس انا جيت فى اغسطس 2007 بدأت اواظب على التمرين بشكل يومى فى الجيم

اللى كان مكرهنى فى نفسى هيا التعليقات الظريفه بين قوسين السخيفه

- محمد , انت تقرب للأستاذ ميكى ماوس ؟
- يا عم روح كده و انت شبه المقشه المحروقه / البقسماطه المحروقه
- محمد , انا جبتلك كيس محلول جفاف هديه
- يا محمد انت كرشك طالع لجوه
- كتافك يا محمد عاملين زى كتاف الفرخه

محمد الجديد

فى البدايه طبعا كنت رايح و انا مفرقش عن البطيخه كتير , لا عارف اتمرن ازاى ولا حتى عارف اتعامل ازاى مع الأجهزه ولا اى حاجه خالص , لكن الحمد لله كان احمد صاحبى بيروح الجيم من قبلى بفتره , فكنت بلزقله هناك و نتمرن سوا

فى البدايه , كان وزنى 58 كيلو , و طولى 183 سم , فمكنتش بلفت نظر حد من الناس فى الجيم ابدا , فكنت مسجل خطر كتاكيت فى الصاله

فى البدايه كانت تمرينتى عباره عن 3.5 ساعه , زمن طويل جدا بالنسبه للتمرين , و مش شطاره اننى كنت بقعد الوقت ده كله , لكننى كنت اهبل , بروح الجيم من بعد العصر , و ارجع بعد المغرب بشويه , احمد كان قعد معايا بتاع اسبوعين تلاته و مبقاش ييجى , فبقيت اتمرن مع نفسى , من شهر 8/2007 لحد شهر 3/2008 كنت مواظب على التمرين كل يوم لكن فى بدايه شهر 3 لقيت نفسى قعدت فى البيت و حلقت للتمرين , و مش عارف ليه بس اكيد بسبب الكسل

فى الفتره دى مكنتش فرقت كتير , مجرد بس بقي جسمى مشدود شويه و ضهرى اتظبط شويه و بدأت كتافى تتظبط شويه, ووزنى زاد بتاع 5 كيلو , لكن مع التوقف فى شهر مارس كل ده راح , ورجع وزنى زى ما كان فى خلال اسبوعين تلاته

العوده

فى الأجازه كسٌلت انزل الجيم , لكن الولا عاطف بدأ يحمسنى , قعد يزن على دماغى و فعلا رحت معاه اسبوعين قبل ما اسافر بس بعد ما رجعت من السفر مرجعتش الجيم تانى

المهم , عقدت النيه انه بعد شهر رمضان ارجع تانى , بس دى عوده هتبقى ولا عوده باتمان و الأربعين حرامى , دى هتبقى معمعه , و اكتب يا تاريخ واشهد يا زمان

رمضان ولٌى و رجعت الجيم , رجوعى كان يختلف كتييير جدا عن بدايتى اول مره , مع اننى كنت نفس الوزن , لكننى كنت عارف انا بعمل ايه

اخدت فتره احماء 3 ايام , و اسبوع بعدها بلعب بأوزان اقل من اللى اقدر اشيله , انا عارف لما الواحد بيلعب بأوزان خفيفه فى الصاله بيبقى شكله وحش و بيبقى مكسوف قدام الناس لكن انا اصلا فى التمرين معرفش ابويا , ميهمنيش اللى يتريق يتريق , بس انا مش هفرح بنفسى لما تجيلى اصابه

و الإصابات فى الجيم , اللهم احفظنا , مش واوا و كلام فاضى من بتاع الكوره ده , الاصابات بتبقى على شكل جزع فى المفاصل , تمزق عضلات , مفاصل بتخرج من مكانها , ده غيرالهبوط فى الدوره الدمويه لو بتتمرن من غير اكل , ده غير اصابات
اتهبٌد على صدرك , و انت bar وقع على رجلك , الـ dumble الغباوه فى التمرين ,
اتقطع و الحديد نزل على دماغك wire بتتمرن الـ

ساعتها ارتبطت مواعيد تمرينى بمواعيد تمرين عاطف , بنتمرن سوا و عايشين حياتنا , بس اللى ينشك فى شعر دقنه كان عامل زى الجاموسه , بيشيل اوزان اتقل من الأوزان اللى بشيلها الضعف و احيانا الأربع أضعاف , اى نعم كان صعبان عليا نفسى علشان طوفى بيشيل اكتر مننى لكن برضه مشيلتش فى دماغى , و بقيت اتمرن و اتلافى كل الهبل اللى كنت بعمله زمان و اتمرن التمارين صح , و اضغط على نفسى علشان ازود الأحمال , و اتمرن زى الزمبلك و مقعدش استريح بين كل تمرين و تمرين

بااااااااااااااااااس

بدأ وزنى يزيد زياده ملحوظه , و جسمى يتشكل بمعدل اسرع من اللى فات , و بدأت الأوزان اللى بشيلها تزيد , وزنى بعد ما كان 58 لقيت نفسى بلعب فى الـ 75 كيلو , و بدأت التعليقات على مظهرى تسعدنى مع انها كانت سخيفه برضه

- الله يحرقك يا محمد , بقيت عامل زى الدبه
- محمد .... انت طخنت ؟
- امشى زى الناس يا حماضه و متعرضٌهاش
- انت و زيكا اكبر اجسام ماشيه معانا , و أهطل ناس ماشيه معانا على التوازى
- بطل بقى ضرب الحقن و الباودر ..... يا سرنجاتى

التعليق الأخير ده على قد ما هو اسخفهم و بيستخف بمجهودى طول الشهور دى , لكن اكتر تعليق فيهم بيدينى اجمل احساس فى الكون , انك تركب حلزون ....

من سنه كانو بيضربوا بيا المثل فى العصعصه , دلوقتى الحال انعكس 180° لصالحى

arni
16-1-2009

8 commentat:

Anonymous said...

gamda wallahy ybny el tbe3y y3ny :DD
sha3'aaal wna mtabe3
halab

arni said...

مصطفى ابن منطقتى و راعى الثقافه و الحوارات
و اللبش فى شرق و وسط افريقيا , ربنا يجعله
عامر و ترضى عليا و ترعانى ثقافيا فى المشروع
الجاى بالمشيئه
:)

Anonymous said...

لكن اكتر تعليق فيهم بيدينى اجمل احساس فى الكون , انك تركب حلزون ....

you are mas5ra:D

3asef:D

arni said...

شكرم يا ابو عاصف , اجمل احساس فى الكون
لما بنركب حلزون , ده مجرد اقتباس اهطل
من اغنيه اليسا , مش حاجه مهمه يعنى

Anonymous said...

هههههههههههههههههه
اسلوبك فى الكتابه جامد اوى وقصصك جامده اوى اوى
وفعلا كل الشباب كده فى موضوع الجيم ومنهم انا اروح واشترك شهر مثلا يادوبك اروح اربع ايام ومكملش
الموضوع بيبقى عاوز تحدى بينك وبين نفسك وكمان عاوز حد يسليك ويتمرن معاك وتبدلوا سوى فى التكرارات وكمان يساعدك وشوية حجات كده

بس وفى الاخر ربنا يوفقك :)

Sp!deR_MaN
osama

arni said...

بأرحب بسديكى و سديك البرنامج اثامه

لأ لأ لأ لأ , عندك , حاسب , حين يذكر الجيم
لا بد و ان يذكر محمد سمير , الجيم ده اخد منى
راقات , يا آآآآآه يا آآآآآآآه

بالعكس يا ابو اثامه , انا اجدع تمرين ليا
بيكون لوحدى , بروح فى وقت الصاله فيه تكون
فاضيه و تاخد التمرينه كلها دب دب دب
ورا بعض , مفيش راحه , ساعتها فعلا تكون
حسيت بأجمل إحساس فى الكون

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههههههههه
بجد ضحكتني جداااااااااااا
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس والله كويس ماشاء الله
انت مثال حي على قوة الاراده

اللي ولله الحمد
أفتقد حتى ربع فتفوته منها

انا بردو محتاجه اروح الجيم
بس العكس بقى ههههههههههههههههه
ربنا يكون في عوننا

على فكره..وصلت للبلوج بتاعك من عيون الويب
:)

arni said...

أهو , علشان الحقوديين ميقولوش ان انا برغى عن نفسى
كتير , مواطن مصرى محايد اهو و قال اللى لازم يتقال عنى
انا مبحبش اتكلم عن نفسى كتير , لكن بنى ادم بالمواصفات
الأسطوريه دى لازم أقل واجب يتحطله تمثالين فى متحف
الشمع

بس على فكره , انا مثال حى على قوه الإراده مؤقتا
لأن فى الجيم - صاله الحديد - الواحد بيطلع روحه كل
يوم فى التمارين , و سبحان مين بيرجعهالك تانى اخر التمرين

نورتينا