Thursday, May 29, 2008

! يا قلبى يا ابو واوا

الفصل الخامس
يا قلبى يا ابو واوا
.
one damn big OUF
طول السنه الكبيسه دى quizat العالم دى موراهاش غير الـ
هنشعلقه sheet ييجى بكره , و اللى مش هيجيب الـ sheet الـ
مع امتحان midterm دول حتى يا اخى تجرأوا انهم يلضموا الـ
اخر السنه
.
ده عند ام ترتر
.
انا عن نفسى , مش بتاع مذاكره اساسا . و اتجرأ و اقول ان النظام
اللى انا فيه ده زباله
مطلوب منى انزل الصبح بدرى الساعه 7:30 علشان اكون فى الكليه
بالظبط الساعه 8:30 علشان يبدأ اليوم السخيف اللى مش هينتهى قبل
الساعه 3:30 بعد الضهر , احيانا بدرى شويه او احيانا متأخر شويتين
مفيش مشكله
breakنظام محاضراتى عباره عن محاضره لمده 90 دقيقه و بعدين
لمده 15 دقيقه
مااااااااشى
بفرض انك بنى ادم قتم زى حالاتى و ماليكشى اصحاب كتير تتسكع معاهم
بعد الكليه , هتلاقى نفسك فى بيتكم الساعه 5:00 تقريبا
.
مطلوب منك بقى يا بطل تكون صافى الذهن , كامل الدسم , خالى من
الكوليسترول , علشان تقدر تذاكر لمده 8 ساعات علشان تقدر تحصل اللى
اخدته و تخلص اللى وراك , يعنى قول هتنال الحريه يا ريس على الساعه
قول كده 1:00 او 2:00 صباحا
بااااااااااااس .... الحمد لله
يادوبك بقى تلحق تنام علشان تلحق اليوم الجديد من اوله
......
okay
.
هما عايزيننى اكون كده
.....
بس انا مش كده
.....
للأسف يعنى
.
لو انت بصدد تخريج جيل من ماكينات لف ورق just valid الطريقه دى
العنب , او جيل من عمال ماكينات غزل البنات اللى عمالين نخرج فيهم دول
.
سيبك من عايزين و عايز , انا مش حاجه علشان اقول ان دى خيانه عظمى
عقوبتها السحل لا سمح الله
انا بس بقول اننى زهقت من طريقه التدريس الفكسانه دى
........
المعروف فى اى مكان ان اى حاجه فى الدنيا , انما هى فى بحث دائم عن
بتاعتها stability الـ
.
التفاعلات الكيميائيه بتقوم على ان مركب حديدوز الاراجوز مبيلاقيش راحته
مع حديديز البكلويز , فواحد منهم بيطرد التانى من املاكه , و ده يوصله لحاله
stable state اقرب للـ
.....
و هكذا دواليب دواليب
.....
انا عملت نفس الموضوع
عيشها بقى بالطول وللا بالعرض ولا يهمك so ما دام هيا خربانه خربانه ,ـ
...
احيانا اصحى الصبح و احيانا مبصحاش ..... طز
gym اتعودت على ساعتين تقريبا كل يوم فى الـ
ساعات بقضى كام ساعه مع صحابى فى الشارع ... مبعدش علشان الحسد
و مديها وقتها كويس graphics انا هوايتى الـ
online و بتابع الاخبار mail و عندى كام صاحب بنرغى بالساعات على الـ
........ و ......و ..... و
و مبذاكرش
بعمل كل حاجه فى الدنيا , الا اننى اذاكر
حاسس اننى اتكونت عندى حاله مرضيه , او عقده تجاه المذاكره
........
مش هقعد بقى اقول , العيب على الجامعه و المفروض الدوله تهتم بالشباب
و قضيه التعليم القومى و شباب الجيل الصاعد
.
اياكشى تولع
.
انا فيه فى دماغى - و لسه موجود الحمد لله - مشكله سخيفه طابقه على مراوحى
و مارست حقى القانونى اللى بينص عليه الدستور فى الفقره الخاصه بحقوق الحلل
البريستو , و نفست شويه من كآبتى
.
و على رأى الاخ حاجه كده خليل حاجه شبهها
.
متفرد بـــــــــــــــصبابتى , متفــرد ...... بكآبتى , متفرد بعنائـــى
شاك الى البحر اضطراب خواطرى .... فيجيبنى برياحه الهوجاء
.....
يا برنز الليالى ciao
.
arni
29-5-2008

4 commentat:

Anonymous said...

7lw awi el klam da ya m3lm
yama bytl3 fl examz :D

Shift

Anonymous said...

لا فالح اوى ياعم الشباب انت اخيرا وصلت للى انا بنادى بيه من زماااان
حق الطالب فى انه ميذاكرش
كان من الاول طيب لازم يعنى تعمل فيها عم المووس وتدخل هندزه اشرب ياحلوو

بالشفا

Anonymous said...

لا فالح اوى ياعم الشباب انت اخيرا وصلت للى انا بنادى بيه من زماااان
حق الطالب فى انه ميذاكرش
كان من الاول طيب لازم يعنى تعمل فيها عم المووس وتدخل هندزه اشرب ياحلوو

بالشفا

arni said...

ابو شيفت , ربنا يخبيك يا عم الشباب
و الرياضه يا مربع على عرش الفشل فى مصر و الشرق الاوسط , احنا ماشيين على
الدرب يا ريس و لن نحيد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

كمان احب اوجه كلمه ترحيب بالمناضل
الشقيق اللى معرفوش ده و اقوله ان
مش كل الوحشين بيخشوا النار , و مش
اى قط يتقاله يا مشمش

لكن انا مش بتكلم عن هندسه خصوصا
يمكن انا مكمل مقاوحه فى الكليه بس
علشان حابب المجال اللى انا فيه

لكن مش حابب طريقه التدريس

و على رأى الحكيم (ابن الفلفطيس ) حين
قال : العلم لا يكيل بالبتنجان

ciao ya regala